måndag, november 15

Apelsinmarmelad och fransk populärkultur

Jag gjorde äntligen slag i saken och kokade apelsinmarmelad samtidigt som jag lyssnade på lite Edith Piaf. Kanske lite klyschigt och överskattat men helt klart en mysig söndag.

BTW. BILDBOMB!

Jag började med att hacka apelsinerna och skära fruktköttet i mindre bitar och till sist apelsinskalet i små bitar. Jag gillar marmelad med lite större bitar så jag hackade inte pyttesmått. Efter att jag hackat dem kokade jag dem i 8 dl vatten i 45 minuter.


 Efter att marmeladen kokat i 45 minuter hällde jag i 12 dl socker (Jag använde 4 apelsiner per sats och de vägde ca 1 kg) och lät det koka i 15 minuter till. Det är viktigt att röra då så att det inte bränner fast i botten. Det blir lite jobbigt!



När marmeladen kokat färdigt hällde jag upp den i rena glasburkar i olika storlekar. 
Dessvärre är alla mina burkar slut så om någon har en massa får de gärna höra av sig. Man kanske till och med kan få en burk fylld med något sött tillbaka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar