onsdag, november 17

Hands down, best one yet!

Harry Potter premiär med kära vänner. Ytterst bra film, imponerad av musiken, skådespeleriet och inte minst strukturen på filmen och manuset! Det saknades såklart viktiga och mindre viktiga saker, som Krake och stekpannan och Slingersvans död. Men det spelar ingen större roll för mig. Filmen är BRA! Mer än bra, mycket bra och "true to the book". 

Jag kan inte vara den enda som kopplar till nazi-tyskland och 2:a världskriget. Struktur och mönster från tidigare krigsfilmer och inspiration och bilder från viktiga historiska händelser. 

Magic is might


 Jag kan inte låta bli att se mönster i filmens garderob, musikval och synvinkel som direkt får mig att tänka på fruktansvärda historiska händelser. Den bokstavliga HÄXJAKT som pågår i böckerna (och i verkligheten) tolkades riktigt bra i filmen och visade den hatiska rasistiska verklighet som denna fantasiföreställning ändå framställer.

Jag är imponerad och jag längtar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar