fredag, februari 8

VÄGRA KÖTT

Det är jobbigt att upptäcka hur skev min världsbild egentligen är. Jag väljer ju själv vilka jag omger mig med och vilka jag umgås med, i stor grad. I vissa situationer kan jag inte göra det, och då kommer de chockmoment som jag menar.

Bland mina vänner och i min familj är det självklart att man tänker långsiktigt. Att välja svenska varor och ekologiska/KRAV-märkta känns som en nödvändighet och är inte svårt, särskilt när man kan handla i välsorterade butiker.

I och med att många av mina vänner är biologer (inklusive mamma) så blir jag kanske fullproppad med propaganda om vad man bör och inte bör göra. Men att välja bort fisk från Östersjön på grund av att det faktiskt finns varningar för att den är farlig att äta (Inte bara för gravida kvinnor, utan för alla kvinnor och därmed även för män!) är inte en stor uppoffring. Vi äter faktiskt inte fisk alls och det beror på det miljöproblem som det innebär för hela världen. Det finns i dagens samhälle mycket substitut för kött och fisk.

Och min uppfattning är oftast att många är medvetna om detta och bryr sig. Jag blir helt chockad när jag upptäcker att många människor inte ens är medvetna om vilka problem som finns i VÅRT samhälle, VÅR jord och VÅRA liv. SÅ nu ber jag er, tänk ett steg till. Köp svenskt kött om ni måste eller inte alls. Köp om du måste kravmärkta och ekologiska bananer, socker och kaffe, de är viktigast!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar