tisdag, mars 5

Mugg i jutesnöre - Tutorial

Den sista tiden har jag inspirerats mycket av jutesnöre och säckväv eftersom jag tycker att det ger en väldigt genuin och naturlig finish och känsla. Det är ett väldigt tålmodigt material att arbeta i eftersom det är hållbart och relativt billigt. Jag köpte nystanet till det här projektet för 30 kronor på Clas Ohlsson men kan tänka mig att det finns billigare på många andra ställen.

Här är allt material jag använde. Muggen är en gammal plastmugg som skulle slängas eftersom den är så ful. Limmet är ett vanligt allaround lim (jag spädde faktiskt ut det med lite vatten för att få rätt konsistens) och till sist jutesnöret.

 Efter att jag spätt ut limmet penslade jag det rikligt över nedre delen av muggen. (Det spelar ingen roll om det inte täcker överallt.) Sen började jag linda jutesnöret runt muggen ganska hårt. Kom ihåg att fortsätta pensla lim hela vägen upp.

När hela muggen var täckt fyllde jag på med lite extra lim utanpå där det såg ut att lossna och fäste trådarna i botten och på toppen på samma sätt.


Slutgiltiga resultatet. Jag är väldigt nöjd hur den ser ut och den kommer att få förgylla vår hall nu för en lång tid framåt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar