onsdag, december 14

Jag är en dålig människa

Idag när jag var och handlade kom det en gammal man och ställde sig bakom mig i kön. Helt plötsligt frågar han mig vad jag tycker om julvädret. Jag svarar att jag tycker att det är tråkigt och vi småpratar en stund om hur halt det är och att man måste vara försiktig när man är ute ock kör, eller går. Helt plötsligt kommer jag på mig själv med att tänka igenom vad jag har i väskan och fickorna. Var är plånboken, telefonen, var la jag nycklarna? Jag är helt övertygad om att den här mannen är en skurk och att jag nu kommer bli bestulen på allt jag äger. 
Här står jag och är nojjig en stund tills jag kommer på hur dum i huvudet jag är. Vad gör jag? Varför skulle den här mannen vilja stjäla något av mig över huvudtaget? Han är antagligen bara ensam och gammal och vill ha lite kontakt med andra människor! Och jag dömer honom på en gång!
Jag hade korgen full och han höll enbart ett paket kassler i händerna. Helt plötsligt säger han att kasslern han ska köpa är allt han har råd med till jul. Jag mår genast ännu sämre! Vad är jag för en människa egentligen?

Nyheterna pepprar oss ständigt med att vara försiktiga. Faror lurar överallt! 
Lås dörren med dubbla lås, annars får du inbrott! 
Dölj koden noga när du betalar, annars tömmer de ditt konto! 
Gå aldrig själv när det är mörkt, trots att det är mörkt mest hela dagen!

Nej, tänk själva! Jag menar inte att man ska börja slänga runt sina ägodelar och värdesaker till vem som helst, men du kan inte gå runt och tro att alla du möter ska göra dig illa!

1 kommentar: