onsdag, januari 18

Chokladtårta

För någon vecka sedan bakade jag chokladtårta. Chokladtårta är ett väldigt diffust begrepp, detta upptäckte jag särskilt när jag letade recept till själva bakandet. Det underlättade lite att det skulle vara just after-eight-chokladtårta. Men det finns en hel djungel med recept på internet, och vet man inte mycket om bakning är det svårt att chansa. Jag hittade däremot ett jättebra recept på en bakblogg.
Jag bakade i mina nya små enportionstårtformar som jag fick i julklapp av mina systrar. Jag tyckte att det skulle vara kul om man fick en helt egen tårta. Men det här receptet var lite mastigt, så vi orkade en tredjedel var och sen blev resten ställt i kylen!




Botten
200g Mörk Choklad 
(Jag använde Fazers bakchoklad, den är överlägset bäst för bakning!)
200g Margarin
3 ägg
2,5dl strösocker
3dl vetemjöl

Glasyr
25g margarin
1dl grädde
20 plattor After Eight (160g)

"Sätt ugnen på 175grader. Smält chokladen och smöret i en kastrull på svag värme. Vispa ägg och socker poröst, tillsätt mjölet siktat, tillsätt sen chokladblandningen. Smörj formen och häll i smeten. Grädda ca 20 min. Kakan ska inte vara helt genomgräddad.

Låt kakan svalna. Smält margarinet och tillsätt grädden, ha på låg värme och lägg i after eight plattorna så de smälter till en fin smet. Låt svalna och bred på kakan. Garnera med after eight."


Återigen, länkar till orginalreceptet: http://tiiinky.blogspot.com/2010/03/after-eight-tarta.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar