tisdag, januari 10

Moget beslut

Det är det här med att förlova sig. För mig har det alltid, och det kommer alltid, att vara så att när man förlovar sig så gör man det för att man ska gifta sig. Och det inom en snar framtid. Jag har alltid tittat fundersamt på tjejer och killar i min ålder som sprang runt och förlovade sig med varje pojkvän och flickvän de hade, när de var runt 16-17 år gamla. Jag fattade inte hur de tänkte, och hur det rättfärdigade det. Om man förlovar sig utan en tanke på giftemål, varför gör man det då? Ägandebehov? 
Sanningsenligt hade jag inte hittat någon som jag ens kunde tänka mig att spendera resten av mitt liv med när jag var 17 år gammal, men hur sjutton kan någon veta det när man är 17? Man har inte ens startat sitt liv då!

En av mina facebookvänner (ja, en sån!) förlovade sig nyligen med sin pojkvän. Det här är en sån där vansinnig facebookvän som man blir GALEN på! Hela världen måste veta exakt hur mycket hon älskar sin pojkvän, hur mycket hon hatar honom, att hon är sugen på choklad, morötter, kaffe... ALLT! Och nu är de förlovade. Och jag känner inte att det är ett moget beslut precis, inte när beskrivningen är "och igår förlovade vi oss, ASSÅÅ :')"

Jag är ledsen, men det känns inte som ett moget beslut, är lite rädd att förhållandet kraschar om några månader och vad ska de då med svindyra silverringar till?

2 kommentarer:

  1. Hej. Jag respekterar dina åsikter och alla får ju tycka vad de vill. Tycker dock att det är dumt att skriva ut det såhär, speciellt när det är så tydligt vem du syftar på. Kärleken är individuell och bara för att man är ung betyder det inte att man inte vet någonting om den. Jag tror att förlovningen för dem är ett sätt att visa sin kärlek, och inte för att uttrycka ägande.

    SvaraRadera
  2. Det här handlar inte om en särskild person i sig. Detta gäller många i min närhet och inte minst inom mitt framtida yrke ser jag det här på många sätt. Många av mina vänner och bekanta har gjort det här misstaget och fått lida för det senare i livet, vilket är något jag inte önskar någon. Jag tror personligen att man som ung inte förstår vad en förlovning står för utan att det för många tjejer och killar är ett behov av att knyta sig till någon. Tjejen i fråga som jag tog exemplet ifrån är inte en tjej som jag har en relation till eller ens en bekantskapsrelation. Det som fick mig att reagera var hur hon verkade se på förlovningen som handling. På samma sätt som många unga inte tar sex på allvar tar många en förlovning alldeles för lätt. Det finns så många andra sätt att visa sin kärlek på att det inte behöver innefatta en förlovning.

    SvaraRadera