tisdag, januari 10

Vegetarisk moussaka

Jag älskar grekisk mat. Det är grillat, kryddat och fräscht! Moussaka är en grekisk maträtt som min mamma gjort ofta sen jag var liten. Men moussaka med köttfärs i är oftast lite "slabbigt" och "geggigt". Den här vegetariska versionen som vi gjorde hemma hos mamma över jul är mycket fräschare och faktiskt mycket godare än den med kött. Dessutom är den otroligt billig per portion.

Tomatsås:
1 lök
1 vitlöksklyfta (eller fler, om du är som mig!)
1 burk krossade tomater
1 burk kikärter
ca 6 champinjoner

Béchamelsås:
25 gr smör
2 msk vetemjöl 
ca 2 dl mjölk)

1 aubergine
2 morötter
1 mozzarella

  • Skär upp auberginen i stora slantar, salta, och lägg åt sidan så länge.
  • Hacka lök och vitlök och fräs i en kastrull.
  • Skär upp all svamp, hälften i små bitar och hälften i större bitar. Stek tillsammans med löken.
  • Häll i tomaterna och kikärterna och låt såsen koka ihop. Späd lite med vatten och krydda.
  • Skär upp morötterna i tunna, långa slantar och täck botten på en ugnsfast form.
  • Häll på tomatsåsen och béchamelsåsen och varva mellan varje lager med aubergine.
  • Översta lagret ska vara béchamel och till sist skuren mozzarella överst.
 In i ugnen på ca 200 grader i 30 minuter. (Täck gärna formen med aluminium i ugnen.)
Det här blir ca 6 stora portioner.

(Aubergine är inte dyrt, har inte priset framför mig nu men det kostar inte mycket. 1 kg morötter kan man få för en femma (i alla fall på ICA-väst), jag köpte ett kilo lök för 5 kr förra veckan och en vitlöksklyfta kostar inte många kronor. En burk krossade tomater kostar runt 10 kr, ekologiska kikärter kostar 13 kr, mozzarella runt en guldpeng och 6 champinjoner blir max 5 kronor. Smör har jag oftast hemma men lägg på typ 2 kr, samma med vetemjöl, lägg på 5 öre eller något och 2 dl mjölk blir runt 4 kr.
Kostnaden för hela den här maträtten landar på ca. 50 kr. För 6 portioner! Det blir mindre än 10 kronor per portion och då är det nyttig, mättande mat!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar