torsdag, december 2

Dag 5 – Vad är kärlek

Enligt Svenska Akademiens ordbok betyder kärlek: "En stark känsla. Böjelse för någon med en önskan om föremålets lycka och välgång. Glädje och tillfredsställelse över att befinna sig i denna persons närhet och att göra honom eller henne till lags. Innerlig tillgivenhet".

Enligt Vårdguiden.se: "Kärlek är nästan omöjligt att beskriva. Känslan och upplevelsen är olika för olika personer och kan variera från gång till gång som man blir kär."


Det här är vad som dyker upp om man googlar kärlek och ignorerar all skit och bara fokuserar på "riktiga sidor".

För mig är kärlek något primitivt och väldigt enkelt. Jag har inga problem att säga till mina vänner att jag älskar dem.  För det gör jag, jag älskar dem, och jag skulle göra nästan ALLT för att de ska må bra!
Men till pojkvänner har jag alltid haft mycket svårare att säga det. Jag tycker att det är "fjortisbeteende" att säga "jag älskar dig" för tidigt i ett förhållande.
Ett ex. En kille och en tjej hade varit på G ett tag (jag gillar inte uttrycket "på G" men i brist på bättre uttryck). En dag träffades de och killen sa:
-Jag älskar dig!
Tjejen svarade:
- Vaddå, är vi ihop nu?

Det tog mig flera månader, närmare 4-5, för att våga säga till Tor att jag älskade honom. För honom tog det ännu längre tid. Men det gjorde inget, för när jag sa det, då menade jag det verkligen.


Så, för mig är kärlek är primitivt och enkelt och något naturligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar