onsdag, april 6

Dag 20 – Favoritbok: romantisk

Jag gillar inte romantiska böcker egentligen, säger jag. Men det tror jag nog att alla gör. Frågan är hur man betraktar ordet romantik

Ska man tolka det i den moderna synvinkeln så är det en smäktig kärlekshistoria, kille + tjej eller likande. Och då smäller ju Twilight (alltså bok 1 i serien!) högst, utan tvekan!

Men talar vi om en romantisk bok i frågan om genre och tidsepok då menar jag att en romantisk bok är något mycket större. Då rör vi oss kring överdådiga naturvyer och naturens övermäktiga krafter. Likväl som människan litenhet och storhet. Och jag anser att boken Dracula passar bra in här. Har du inte läst den, gör det! Det är en häftig, mastig supercool bok som kommer sätta tänderna i dig, inte tvärtom.
Se också filmen, den från 90-talet, för en överdriven totalt succé!



(BTW, någon annan som märkte det komiska med att jag tog två vampyrböcker? Vad är detta för svärmeri kring vampyrer?)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar