onsdag, april 10

Budgetfika


Nu börjar livet på en budget, igen. Vi brukar vara rätt duktiga på att hålla oss på en skral budget, men efter några månader i höghusen och med en tuff flytt på det så märkte vi att vi tappat fokus lite. Men nu är det dags att ta tag i detta!

Problemet är bara att på söndag så ska vi ha 20+ människor över på födelsedagsfika! Min första tanke var att googla fram vad som är billigt att baka, men till min bestörtning så hittade jag in princip ingenting, vilket jag tycker är skumt. Jag fick helt enkelt sätta mig ner och lista ut vad som skulle kunna vara billigt. Här är resultatet.

1. Maränger
En av mina kära vänner tål in gluten så detta var också ett problem i och med själva bakningen. Men maränger funkar för så många olika allergier, plus att det är vansinnigt gott!

2 äggvitor
1,5 dl socker
5 droppar citron

Äggen kostar ca. 2 kr styck (kom ihåg att spara äggulorna) och sockret kostar ca 2 kr (Jag tänker inte ens räkna in citronen) vilket gör att en plåt maränger kostar 6 kronor!
Vispa äggvitorna och 0,5 dl socker hårt (riktigt hårt!) och rör sen ner resten av sockret försiktigt. Klicka ut på en plåt och tillaga i ugnen på 125 grader i 45-60 minuter.

2. Rulltårta

3 ägg
1 1/2 dl strösocker
2 dl vetemjöl (2 dl motsvarar 120 g)
1 tsk bakpulver
1/2 dl mjölk eller vatten

6 kr för äggen, 2 kr  för sockret, 50 öre för vetemjölet och några öre för bakpulvret. Fyllningen kan bli rätt dyr men vi hade en burk sylt hemma som kostade typ en 20. Och i frysen hade vi en massa äppelmos som vi kokade för några månader sen av äpplen vi plockade på området. SCORE! Det blir rulltårta för ca. 20 kr (MAX!)

2 kommentarer:

  1. Jag har inget liv på dagarna, ska jag baka nåt & ta med?! Typ kladdkaka ;)

    SvaraRadera
  2. Åh Malin, det får du jättegärna göra om du vill!

    SvaraRadera