måndag, november 14

2. Staden där du bor

Uppsala är en underbar stad att bo i. Med 140 454 invånare är de 30 000 studenterna en stor del av befolkningen. Det kanske främst  är som student som Uppsala är så underbar eftersom studentlivet här är fantastiskt! (Jämfört med Stockholm där jag pluggade tidigare!) Det finns alltid något att göra!  Alla är i samma situation och lever samma liv.
Utöver allt man kan göra här är staden fantastiskt fin. I mitten rinner fyrisån och i horisonten ser man nästan alltid Domkyrkans mäktiga torn och slottets tornande siluett. Historien liksom naggar mig i skjortärmen var jag än är. I domkyrkan ligger Gustav Vasa begravd, ett stenkast bort bodde kära Pelle Svanslös och på en tvärgata bort bodde tydligen Strindberg (enligt ett kafé, jag vet, källkritik?).

Det som jag älskar med Uppsala:
människorna, nationerna, skolan, stora torget, broarna över ån, kullerstenen, Ovandahls och Café Linne, tågstationen, Flogsta, litteraturinstitutionen, cyklarna, Yll och Tyll, gamla kyrkogården, Kalmar nation, domkyrkan, biografen och mycket mer!

Domkyrkan by night!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar