fredag, maj 3

Kvar på 1200-talet

Igår presenterade jag 50% av min C-uppsats om kyrkokonst. Jag presenterade ämnet och lyfte lite olika frågor och problem. En av mina klasskompisar slängde ur sig kommentaren att "kyrkan är minsann kvar på 1200-talet" när vi pratade om Elisabeth Ohlsson-Wallins altartavla från 2012.

En sådan kommentar visar på den skeva bilden som många har av svenska kyrkan. De som säger så har nog inte varit i en kyrka de sista 10 åren. Jag arbetade nästan åtta år inom svenska kyrkan i olika kategorier och ALDRIG upplevde jag att kyrkan var bakåtsträvande! Jag arbetade med konfirmander, yngre tonåringar och barn, satt i verksamhetsrådet och arbetade även ibland på gudstjänster och kände mig aldrig begränsad.  Snarare tvärtom, vi hade oerhört mycket möjlighet att utveckla verksamheten och modernisera aktiviteterna.

Så innan ni dömer och ifrågasätter. Tänk på vad kyrkan gör.
Det är en modern organisation med väldigt mycket fint arbete för många människor! Läs det här!

1 kommentar:

  1. Vilket är skälet till varför vi ska rösta i kyrkovalet. För att få behålla en kyrka som inte är bakåtsträvande utan en som fyller en viktig funktion för många människor i samhället.

    SvaraRadera