måndag, mars 21

Dag 04 – Favoritboken i favoritserien


Hemligheternas kammare (bok två) och Halvblodsprinsen (bok sex).

Av alla Harry Potter böckerna (7 om du bott under en sten de sista 15 åren) tycker jag att det finns ett ganska naturligt sätt att koppla ihop dem. (Detta är en ytterst förenklad förklaring. Ge mig ett år så kan jag förklara allt jag menar.)

Bok 1 med Bok 7
I bok 1 lär läsaren känna Harry och Harry lär känna hela den "nya världen" som uppkommer iochmed hans inträde i det magiska samhället. I bok 7 tvingas Harry lära känna den verkliga världen som uppstår utanför Hogwarts skyddande murar. På så vis anser jag att han i båda böckerna utsätts för en ny verklighet och han reagerar in princip likmässigt i båda situationerna. 

Bok 2 med Bok 6
Båda böckerna fokuserar främst på andra karaktärer än Harry. I tvåan lär vi känna Tom Riddle (det är skillnad på Riddle och Voldemort enligt mig) i sin ungdom och i sexan lär vi känna Severus Snape i sin ungdom. Båda viktiga karaktärer för bokens utveckling och inte minst bokens slut. Genom att föra över handlingen på andra karaktärer skapas en stadig informationsgrund för de kommande böckerna i serien vilket är av yttersta vikt för den hela historien.

Bok 3 med Bok 5
I bok tre lär Harry känna Sirius Black, hans gudfar och börjar därefter skapa en relation med honom. Denna bryts häftigt efter Sirius död. Denna traumatiska händelse påverkar Harrys karaktär i den femte boken och liknar den traumatiska utveckling han tvingas genomgå i trean när han misstänker att Sirius är orsaken till att hans föräldrar blivit dödade. Det är dessutom första gången läsaren ser en psykologisk utveckling hos Harry, vilken återkommer i båda böckerna.

Bok 4
Den fjärde boken är den bok som sticker ut mest i hela serien. Detta är pga att det är i seriens brytpunkt. Upp till bok fyra är händelseförloppet relativt lugnt, men efter att Cedric dör i slutet av fyran ändras hela seriens tema drastiskt till ett mycket mörkare tema.

1 kommentar:

  1. Det är det här som kallas ringteori, vad jag minns så kopplade vi ihop det väldigt tidigt, runt bok fyra någonstans. Kan ju också tilläga att den första horrocruxen dyker upp i bok två och horrocruxploten avslöjas i bok sex, Bok tre och fem cirklar kring profetior och Siruis och sjuan är så sprängfylld av kopplingar till ettan så jag blir tårögd, Hagrid bär ut Harry ur skogen vs Privet Drive..
    Kul att hitta så här långt tillbaka i din blogg! :)

    SvaraRadera