onsdag, mars 30

Dag 13 – Din favoritförfattare – Neil Gaiman

Neil Gaiman är en engelsk författare som är mest känd för serien Sandman (som jag inte har läst än).
Anledningen till att jag fastnade för Gaiman var boken Stardust.

Det är en förvirrad, charmig och fantastiskt bra bok som handlar om magi, kärlek och inte minst ödestro.
Hela tankesättet kring ödet återkommer i många böcker som inspirerar mig, bland annat Stardust men även i många av de andra böckerna som Gaiman har släppt. Vilket är oerhört många böcker, många novellsamlingar och djupa tunga böcker.

Bilden är lånad från hans egen Facebook

Men en sak måste jag säga, om ni ger er på en av hans böcker måste ni göra det med öppet sinne. Det går inte ut på att du ska förstå allting, hela tiden. Ta det lite lugnt, försök flyta med så lovar jag att du kommer förstå ALLT på sista sidan. Och boken kommer fastna, bokstavligt talat.

1 kommentar: