lördag, mars 5

Idag har jag bakat paj

Jag fick pajformar i enportionsstorlek i julklapp. 
Jag hittade dem på Stockholms Stadsteater i Teaterbaren och blev helt galet förtjust i dem. De kommer från Lagerhaus men jag vet tyvärr inte om de finns att köpa längre, det finns säkert någon annan stans. Jag gillar att det blir enportionsbitar av en hel paj eller kaka när man bakar i dem.

Dagens produktion blev
Broccolipaj
(varning, mycket bilder!)


Pajdeg 
(Förgrädda ca 10 minuter på 225 grader)
3 dl mjöl
75 gram smör/ margarin
1 dl kesella
1-2 msk vatten

Fyllning:
7-8 stora broccolibuketter (jag använde frysta eftersom de är billigare, men tina dem först i mikron då)
1 pkt fetaost


Äggstanning
1 ägg per 1 dl mjölk
Jag använde ca. 5 ägg och 5 dl mjölk

Grädda i mitten av ugnen i 15 minuter på 225 grader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar